Værdigrundlag
Værdigrundlaget favner etiske grundprincipper og bærende værdier hos STU Randers.
"Hvilken vidde og farve den andens verden får for ham selv, er jeg med til at bestemme med min holdning til ham. Jeg er med til at gøre den vid eller snæver, lys eller mørk, mangfoldig eller kedelig… og ikke mindst er jeg med til at gøre den truende eller tryg. Ikke ved teorier eller anskuelser, men ved min blotte holdning. Hvorfor der er en uudtalt, så at sige anonym fordring til os om at tage vare på det liv, som tilliden ligger i vor hænder" (E. Løgstrup - Dansk filosof).
Med vores værdigrundlag ønsker vi at sætte ord på de etiske grundprincipper og bærende værdier, der ligger til grund for det pædagogiske arbejde på STU Randers. Etikken og værdierne skal bidrage til at kvalificere vores faglighed - vores beslutninger og handlinger i det daglige arbejde.
Det er vores mål, at værdigrundlaget – i sin helhed - skal fungere som et refleksionsredskab, der kan inspirere os til at fastholde dialogen om, hvordan vi skaber de bedste betingelser for, at den enkelte kan dannes, trives udvikle sig på STU Randers.
Vores værdigrundlag består af:
- Vores mission
- Vores etiske referenceramme
- Vores værdier.
Vores mission
Vores mission udgør den fælles referenceramme for vores arbejde og angiver, hvilken opgave vi er sat i verden til at løse. Missionen hos STU Randers lyder som følger:
Vi skaber et fælles specialiseret rum for læring og dannelse, så eleven bliver så selvstændig og så deltagende i eget liv som muligt.
Vores etiske referenceramme
Vi har formuleret en fælles etisk referenceramme, fordi vi er optaget af at sætte etikken på dagsordenen og skabe en åben og kvalificeret dialog omkring de etiske dilemmaer, der udfordrer os i det daglige arbejde.
Vores etiske referenceramme hviler på 4 grundlæggende principper:
Vores værdier
Vores værdier ligger til grund for, at vi handler, hvordan vi handler, og hvorfor vi handler, og de skal bidrage til at kvalificere vores faglighed og vores relationer. De skal danne baggrund for en åben, reflekterende dialog om, hvorfor vi gør, som vi gør. De fælles bærende værdier er: